facebookinstagram

Denkvaardigheden

1. Werkgeheugen (navigatiesysteem)
2. Metacognitie (verkeerstoren)

1. Werkgeheugen (navigatiesysteem)
  • Ik hoef maar één keer een instructie te horen om hem te kunnen uitvoeren
  • Ik vergeet niet snel nog even alles te checken
  • Ik kan gemakkelijk leerwerk onthouden
  • Ik kan opdrachten met meerdere stappen afmaken
  • Ik begrijp moeilijke instructies
  • Ik maak aantekeningen
  • Ik kan gemakkelijk belangrijke informatie even parkeren om er later weer mee verder te gaan.
Tips Werkgeheugen (navigatiesysteem)
  • Lees en luister met aandacht. Kijk bijvoorbeeld de docent aan als hij iets vertelt
  • Luister aandachtig naar de uitleg van de docent en stel vragen als niet duidelijk is wat je moet doen of hoe en met wie
  • Lees met een aanwijzer
  • Werk met afvinklijsten
  • Zet afleiders uit
  • Gebruik post-its voor iets wat onthouden moet worden/ 
  • Maak gebruik van geheugensteuntjes
  • Gebruik stappenplannen en checklists
  • Herhaal kennis en informatie voldoende om op te slaan in je langetermijngeheugen
  • Noteer afspraken nauwkeurig
  • Check of je het goed hebt begrepen door in eigen woorden te herhalen wat er is gezegd
  • Hang reminders van belangrijke informatie/begrippen/formules op als je ze niet zo goed kunt onthouden
  • Bekijk uitleg over een onderwerp op internet
  • Leer 10-15 woorden per dag. Daarna voeg je telkens 10 woorden toe.
2. Metacognitie (verkeerstoren)
  • Ik probeer altijd te bedenken hoe ik een probleem zelf kan oplossen voordat ik om hulp vraag
  • Als ik hulp nodig heb, vraag ik de ander me te helpen bij hoe ik het kan aanpakken
  • Ik denk regelmatig na over hoe ik het beter kan doen
  • Ik zoek per vak uit hoe ik het slimst kan studeren
  • Ik weet dat ik anders moet studeren bij een taal dan bij wiskunde
  • Ik maak gebruik van zowel van logisch denken als van mijn geheugen om stof te bestuderen
  • Ik kan goed onderscheiden wat belangrijk is en wat minder belangrijk is
  • Ik ga bij een opdracht altijd probleemoplossend te werk
  • Ik kijk steeds naar mijn voortgang terwijl ik bezig ben
Tips Metacognitie (verkeerstoren)
  • Vraag je af welk doel er moet worden bereikt
  • Werk volgens de structuur: oriënteren, uitvoeren en controleren/evalueren
  • Denk zelf na over de lesstof of de opdracht
  • Stel jezelf vragen over de lesstof of de opdracht
  • Weet je wat er van je wordt verwacht in de leeropdracht?
  • Lees eerst goed de opdracht voor je begint en check of je het hebt begrepen
  • Controleer de opdrachten. Heb je aan alle eisen voldaan?
  • Check tijdens de opdracht of het nog goed gaat
  • Werkt je leerstrategie niet? Vraag je docent of medeleerlingen om hulp
  • Zet je kennis in een mindmap
  • Maak de voorbeeldvragen uit het werkboek opnieuw
  • Vertel aan de hand van steekwoorden de tekst die je moet kennen na
  • Leg hardop denkend aan een ander uit en vraag om feedback
  • Vraag in de les om hulp als je een opdracht niet snapt