facebookinstagram

Gedragsvaardigheden

1. Reactie-Inhibitie (veiligheidscontrole)
2. Emotieregulatie (snelheidsmeter)
3. Taakinitiatie (startbaan)

1. Reactie-Inhibitie (veiligheidscontrole)
  • Ik denk na voordat ik iets doe of zeg
  • Ik houd mezelf in en wacht op mijn beurt
  • Ik laat me niet afleiden
  • Ik bedenk of ik later met meer succes kan reageren
  • Ik maak gemakkelijk iets af zonder me te laten afleiden
  • Ik raffel niet snel wat af
  • Ik luister naar de instructie voor ik aan de slag ga
  • Ik kan me goed aan de regels houden
Tips Reactie-Inhibitie (veiligheidscontrole)
  • Nadenken voordat je iets doet. Stop-denk-doe methode
  • Als je iets niet begrijpt, niet meteen vragen, maar geef jezelf eer de tijd om zelf uit te puzzelen
  • Werk aan de hand van een stappenplan
  • Werk met de regels als …dan… Wat als ik het niet begrijp, dan… of: als ik een fout heb gemaakt, dan…
  • Ben je snel afgeleid? Probeer uit te zoeken wat de triggers zijn
  • Ben je impulsief in je reactie? Tel tot 10 voordat je reageert
  • Eerst luisteren, dan doen
  • Zorg dat je niet wordt afgeleid
  • Schrijf op wat je wil zeggen, als je bang bent dat je vergeet wat je wil zeggen
  • Controleer jezelf op fouten
  • Leer jezelf snel te herstellen
2. Emotieregulatie (snelheidsmeter)
  • Groei mindset ontwikkelen met behulp met anderen
  • Begrijpen wat de emotie veroorzaakt en wanneer
  • Zet helpende gedachten in
  • Wat kan ik wel, in plaats van denken: ik kan het niet
  • Social scripts gebruiken om beheersing aan te leren
  • Succeservaringen opdoen
  • Voorbereiden op een situatie
  • Mindfulness
  • Bedenk hoe je stress en angst kunt voorkomen door een aanpassingen in je voorbereiding
  • Uitzoeken wanneer het wel goed gaat en wat hier de bevorderende factoren in zijn
  • Leer innerlijke spraak aan om jezelf te bekrachtigen
Tips Emotieregulatie (snelheidsmeter)
  • Vraag je af welk doel er moet worden bereikt.
  • Werk volgens de structuur: oriënteren, uitvoeren en controleren/evalueren.
  • Denk zelf na over de lesstof of de opdracht.
  • Stel jezelf vragen over de lesstof of de opdracht.
  • Voorkennis inzetten. Wat weet je al over dit onderwerp?
  • Weet je wat er van je wordt verwacht in de (leer)opdracht?
  • Als het tijdens de toets of de opdracht niet goed gaat, probeer dan uit te zoeken waar dit aan ligt.
  • Lees eerst goed de opdracht voor je begint en check of je het hebt begrepen.
  • Controleer je opdrachten. Heb je aan alle eisen voldaan?
  • Evalueer altijd je maakwerk. Welke fouten maakte je? Wat kun je volgende keer anders doen?
  • Check tijdens het maken van een toets of examen of je nog op schema ligt.
  • Check tijdens een (leer)opdracht of het nog goed gaat.
  • Corrigeer altijd bij teruggave je proefwerk en bekijk wat je goed en fout hebt gedaan. Maak een foutenanalyse.
  • Wat maakt dat je succesvol was? Inzet, kennis, oefenen?
  • Verander je aanpak als je niet succesvol was. Gebruik je de juiste leerstrategieën?
  • Werkt je leerstrategie niet? Vraag je docent of een medeleerling om hulp.
  • Controleer gemaakte opdrachten op spelling en fouten.
  • Als je moeite hebt met het controleren van je werk, vraag een ander dan om dit te doen.
  • Selecteer hoofd- en deelonderwerpen. Zet ze in een schema.
  • Zet je kennis om in een mindmap.
  • Leg de stof uit aan jezelf en combineer dit met wat je al weet.
  • Maak de voorbeeldvragen uit het werkboek opnieuw of maak de voorbeeldvragen uit het studieboek.
  • Vertel aan de hand van steekwoorden de tekst die je moet kennen na.
  • Leg hardop denkend aan medeleerling of je ouder(s) uit en vraag feedback.
  • Vraag om hulp tijdens een opdracht in de les als je het niet snapt.
  • In plaats van rechtstreeks vragen om het antwoord, probeer uit te leggen in je eigen woorden,
    waarom je denkt dat je vastloopt.
3. Taakinitiatie (startbaan)
  • Ik kom altijd gemakkelijk op gang bij het uitvoeren van een opdracht
  • Ik start meestal op tijd met een opdracht/taak
  • Ik begin aan een taak ook al heb ik er geen zin in
  • Ik stop met uitstellen
  • Ik ontwikkel een routine die mij helpt om te beginnen
  • Men hoeft mij er niet aan te herinneren dat ik ergens mee moet gaan beginnen
  • Bij groepsopdrachten neem ik meestal zelf het initiatief om te beginnen en wacht ik niet totdat iemand dat doet.
Tips Taakinitiatie (startbaan)
  • Werk met begin- en eindtijden
  • Werk met een studieplan
  • Stel niet uit en begin meteen
  • Als beginnen niet lukt, ziek samen met anderen uit wat hiervan de oorzaak is
  • Deel je werk op in realiseerbare taken
  • Werk samen met iemand die goed is aan het beginnen van taken
  • Werk met een startsignaal
  • Begin met de makkelijkste taak
  • Begin met de moeilijkste taak
  • Gebruik de Pomodoro Techniek (4x 25 minuten)