Gedragsvaardigheden
1. Reactie-Inhibitie (veiligheidscontrole)
2. Emotieregulatie (snelheidsmeter)
3. Taakinitiatie (startbaan)
1. Reactie-Inhibitie (veiligheidscontrole)
- Ik denk na voordat ik iets doe of zeg
- Ik houd mezelf in en wacht op mijn beurt
- Ik laat me niet afleiden
- Ik bedenk of ik later met meer succes kan reageren
- Ik maak gemakkelijk iets af zonder me te laten afleiden
- Ik raffel niet snel wat af
- Ik luister naar de instructie voor ik aan de slag ga
- Ik kan me goed aan de regels houden
Tips Reactie-Inhibitie (veiligheidscontrole)
- Nadenken voordat je iets doet. Stop-denk-doe methode
- Als je iets niet begrijpt, niet meteen vragen, maar geef jezelf eer de tijd om zelf uit te puzzelen
- Werk aan de hand van een stappenplan
- Werk met de regels als …dan… Wat als ik het niet begrijp, dan… of: als ik een fout heb gemaakt, dan…
- Ben je snel afgeleid? Probeer uit te zoeken wat de triggers zijn
- Ben je impulsief in je reactie? Tel tot 10 voordat je reageert
- Eerst luisteren, dan doen
- Zorg dat je niet wordt afgeleid
- Schrijf op wat je wil zeggen, als je bang bent dat je vergeet wat je wil zeggen
- Controleer jezelf op fouten
- Leer jezelf snel te herstellen
2. Emotieregulatie (snelheidsmeter)
- Groei mindset ontwikkelen met behulp met anderen
- Begrijpen wat de emotie veroorzaakt en wanneer
- Zet helpende gedachten in
- Wat kan ik wel, in plaats van denken: ik kan het niet
- Social scripts gebruiken om beheersing aan te leren
- Succeservaringen opdoen
- Voorbereiden op een situatie
- Mindfulness
- Bedenk hoe je stress en angst kunt voorkomen door een aanpassingen in je voorbereiding
- Uitzoeken wanneer het wel goed gaat en wat hier de bevorderende factoren in zijn
- Leer innerlijke spraak aan om jezelf te bekrachtigen
Tips Emotieregulatie (snelheidsmeter)
- Vraag je af welk doel er moet worden bereikt.
- Werk volgens de structuur: oriënteren, uitvoeren en controleren/evalueren.
- Denk zelf na over de lesstof of de opdracht.
- Stel jezelf vragen over de lesstof of de opdracht.
- Voorkennis inzetten. Wat weet je al over dit onderwerp?
- Weet je wat er van je wordt verwacht in de (leer)opdracht?
- Als het tijdens de toets of de opdracht niet goed gaat, probeer dan uit te zoeken waar dit aan ligt.
- Lees eerst goed de opdracht voor je begint en check of je het hebt begrepen.
- Controleer je opdrachten. Heb je aan alle eisen voldaan?
- Evalueer altijd je maakwerk. Welke fouten maakte je? Wat kun je volgende keer anders doen?
- Check tijdens het maken van een toets of examen of je nog op schema ligt.
- Check tijdens een (leer)opdracht of het nog goed gaat.
- Corrigeer altijd bij teruggave je proefwerk en bekijk wat je goed en fout hebt gedaan. Maak een foutenanalyse.
- Wat maakt dat je succesvol was? Inzet, kennis, oefenen?
- Verander je aanpak als je niet succesvol was. Gebruik je de juiste leerstrategieën?
- Werkt je leerstrategie niet? Vraag je docent of een medeleerling om hulp.
- Controleer gemaakte opdrachten op spelling en fouten.
- Als je moeite hebt met het controleren van je werk, vraag een ander dan om dit te doen.
- Selecteer hoofd- en deelonderwerpen. Zet ze in een schema.
- Zet je kennis om in een mindmap.
- Leg de stof uit aan jezelf en combineer dit met wat je al weet.
- Maak de voorbeeldvragen uit het werkboek opnieuw of maak de voorbeeldvragen uit het studieboek.
- Vertel aan de hand van steekwoorden de tekst die je moet kennen na.
- Leg hardop denkend aan medeleerling of je ouder(s) uit en vraag feedback.
- Vraag om hulp tijdens een opdracht in de les als je het niet snapt.
- In plaats van rechtstreeks vragen om het antwoord, probeer uit te leggen in je eigen woorden,
waarom je denkt dat je vastloopt.
3. Taakinitiatie (startbaan)
- Ik kom altijd gemakkelijk op gang bij het uitvoeren van een opdracht
- Ik start meestal op tijd met een opdracht/taak
- Ik begin aan een taak ook al heb ik er geen zin in
- Ik stop met uitstellen
- Ik ontwikkel een routine die mij helpt om te beginnen
- Men hoeft mij er niet aan te herinneren dat ik ergens mee moet gaan beginnen
- Bij groepsopdrachten neem ik meestal zelf het initiatief om te beginnen en wacht ik niet totdat iemand dat doet.
Tips Taakinitiatie (startbaan)
- Werk met begin- en eindtijden
- Werk met een studieplan
- Stel niet uit en begin meteen
- Als beginnen niet lukt, ziek samen met anderen uit wat hiervan de oorzaak is
- Deel je werk op in realiseerbare taken
- Werk samen met iemand die goed is aan het beginnen van taken
- Werk met een startsignaal
- Begin met de makkelijkste taak
- Begin met de moeilijkste taak
- Gebruik de Pomodoro Techniek (4x 25 minuten)