Gedragsvaardigheden
1. Volgehouden Aandacht (piloot)
2. Flexibiliteit (stewardess)
3. Doelgericht Doorzettingsvermogen (straalmotor)
1. Volgehouden Aandacht (piloot)
- Ik maak gemakkelijk iets af zonder me te laten afleiden
- Ik blijf geconcentreerd op mijn taak
- Ik herken gebeurtenissen die mij afleiden
- Ik raffel niet snel wat af
- Ik geef niet snel op
- Ik heb geen moeite me langere tijd te concentreren
- Ik bedenk niet allerlei redenen om vaak te kunnen pauzeren of helemaal te stoppen
- Ik verplaats mijn aandacht van mijn de ene naar de andere taak
Tips Volgehouden Aandacht (piloot)
- Vraag je docent om begin- en eindtijd van de opdracht aan te geven zodat jij ziet hoe lang je je moet concentreren op die taak
- Deel je werk op in haalbare taken
- Zet afleiders uit
- Vraag je docent of er variatie kan zijn in werkvormen
- Maak gebruik van een timer
- Ontspan na elk studiemoment even kort en probeer ook even te bewegen.
- Doe eerst moeilijke taken en dan makkelijke taken
- Zorg dat je een actieve houding aanneemt. Leren op bed of de bank zet je hersenen in de relaxstand en dat helpt niet
- Zorg voor voldoende licht en zuurstof in de studieruimte
- Daag jezelf uit door net iets meer te doen dan je je had voorgenomen
- Daag jezelf uit om vol te houden
- Beloon jezelf door iets in het vooruitzicht te stellen
2. Flexibiliteit (stewardess)
- Ik pas me aan als plannen veranderen of nieuwe situaties ontstaan
- Ik ben niet snel van slag
- Ik bedenk vaak meerdere oplossingen
- Ik heb geen moeite met me aan de regels houden ook al ben ik het er niet mee eens
- Ik pas me gemakkelijk aan bij onverwachte situaties
- Ik laat me niet snel uit het veld slaan bij tegenslagen
- Ik kan wisselen tussen taken en activiteiten
Tips Flexibiliteit (stewardess)
- Ga uit van ‘veranderingen’ en ‘onverwachte momenten’ in het leerproces
- Als je niet snel kunt schakelen, zorg je dat je oplossingsstrategieën tot je beschikking hebt
- Bedenk voorbeelden van aanpak scenario’s
- Maak gebruik van helpende gedachten
- Maak gebruik van visualisatie technieken
- Wat als..dan dat… regel toepassen
- Zet de stop-denk-doe methode in
- Maak een notitie van een wijziging
3. Doelgericht Doorzettingsvermogen (straalmotor)
- Ik geef niet snel op bij een uitdagende opdracht
- Ik werk door ondanks uitdagingen en obstakels
- Ik stel een doel voordat ik aan een taak begin
- Ik volg stappen om mijn doel te bereiken
- Ik geef niet op
- Ik raak niet snel gefrustreerd als het even wat minder gaat
- Ik doe er veel voor om mijn doel te bereiken
Tips Doelgericht Doorzettingsvermogen (straalmotor)
- Stel je doel vast en maak een studieplan
- Bedenk waarom deze taak van belang is. Wat levert het je op?
- Check jezelf. Ben je nog steeds bezig met het behalen van je doel? Of ben ik afgeleid?
- Is het een langetermijndoel? Stel dan tussendoelen op
- Bedenk wat je nodig hebt om je leerdoel te bereiken
- Houd vol, ook al is het saai of langdradig
- Hang aanmoedigingsteksten op
- Beloon jezelf als het doorzetten is gelukt
- Wat doe je als je in je vrije tijd een doel hebt dat je wil bereiken. Wat werkt en kun je dat ook inzetten voor je leertaken.