facebookinstagram

Gedragsvaardigheden

1. Volgehouden Aandacht (piloot)
2. Flexibiliteit (stewardess)
3. Doelgericht Doorzettingsvermogen (straalmotor)

1. Volgehouden Aandacht (piloot)
  • Ik maak gemakkelijk iets af zonder me te laten afleiden
  • Ik blijf geconcentreerd op mijn taak
  • Ik herken gebeurtenissen die mij afleiden
  • Ik raffel niet snel wat af
  • Ik geef niet snel op
  • Ik heb geen moeite me langere tijd te concentreren
  • Ik bedenk niet allerlei redenen om vaak te kunnen pauzeren of helemaal te stoppen
  • Ik verplaats mijn aandacht van mijn de ene naar de andere taak
Tips Volgehouden Aandacht (piloot)
  • Vraag je docent om begin- en eindtijd van de opdracht aan te geven zodat jij ziet hoe lang je je moet concentreren op die taak
  • Deel je werk op in haalbare taken
  • Zet afleiders uit
  • Vraag je docent of er variatie kan zijn in werkvormen 
  • Maak gebruik van een timer
  • Ontspan na elk studiemoment even kort en probeer ook even te bewegen. 
  • Doe eerst moeilijke taken en dan makkelijke taken
  • Zorg dat je een actieve houding aanneemt. Leren op bed of de bank zet je hersenen in de relaxstand en dat helpt niet
  • Zorg voor voldoende licht en zuurstof in de studieruimte
  • Daag jezelf uit  door net iets meer te doen dan je je had voorgenomen
  • Daag jezelf uit om vol te houden
  • Beloon jezelf door iets in het vooruitzicht te stellen
2. Flexibiliteit (stewardess)
  • Ik pas me aan als plannen veranderen of nieuwe situaties ontstaan
  • Ik ben niet snel van slag
  • Ik bedenk vaak meerdere oplossingen
  • Ik heb geen moeite met me aan de regels houden ook al ben ik het er niet mee eens
  • Ik pas me gemakkelijk aan bij onverwachte situaties
  • Ik laat me niet snel uit het veld slaan bij tegenslagen
  • Ik kan wisselen tussen taken en activiteiten
Tips Flexibiliteit (stewardess)
  • Ga uit van ‘veranderingen’ en ‘onverwachte momenten’ in het leerproces
  • Als je niet snel kunt schakelen, zorg je dat je oplossingsstrategieën tot je beschikking hebt
  • Bedenk voorbeelden van aanpak scenario’s
  • Maak gebruik van helpende gedachten
  • Maak gebruik van visualisatie technieken
  • Wat als..dan dat… regel toepassen
  • Zet de stop-denk-doe methode  in
  • Maak een notitie van een wijziging
3. Doelgericht Doorzettingsvermogen (straalmotor)
  • Ik geef niet snel op bij een uitdagende opdracht
  • Ik werk door ondanks uitdagingen en obstakels
  • Ik stel een doel voordat ik aan een taak begin
  • Ik volg stappen om mijn doel te bereiken
  • Ik geef niet op
  • Ik raak niet snel gefrustreerd als het even wat minder gaat
  • Ik doe er veel voor om mijn doel te bereiken
Tips Doelgericht Doorzettingsvermogen (straalmotor)
  • Stel je doel vast en maak een studieplan
  • Bedenk waarom deze taak van belang is. Wat levert het je op?
  • Check jezelf. Ben je nog steeds bezig met het behalen van je doel? Of ben ik afgeleid?
  • Is het een langetermijndoel? Stel dan tussendoelen op
  • Bedenk wat je nodig hebt om je leerdoel te bereiken
  • Houd vol, ook al is het saai of langdradig
  • Hang aanmoedigingsteksten op
  • Beloon jezelf als het doorzetten is gelukt
  • Wat doe je als je in je vrije tijd een doel hebt dat je wil bereiken. Wat werkt en kun je dat ook inzetten voor je leertaken.