facebookinstagram

LEESBEVORDERING SEGBROEK BOEKENDOKTERS

Leesaanpak Segbroek Boekendokters leidt tot keurmerk Inspiratieschool

Vanaf vrijdag 28 maart 2025 heeft het Segbroek College de officiële status van Inspiratieschool op het gebied van leesbevordering. Dit predicaat, toegewezen door de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, is het resultaat van een goed doordachte leesbevorderingsmix. Daarmee weten de Segbroek Boekendokters leerlingen steeds beter in het literaire hart te raken. Een noodzaak gezien de ontlezing in Nederland. Via een speciaal gelanceerde website kunnen scholen in Nederland vanaf nu meekijken in de keuken van de Boekendokters.

Lees hier het opgemaakte portret van De Boekendokters.

Aanleiding

Al langer zagen Renate van der Geer en Bertil Govers, Boekendokters en docenten Nederlands van het Segbroek College, het belang in om leerlingen aan het lezen te krijgen. De ontlezing onder jongeren is, helaas, een feit. Stichting Lezen, het belangrijkste platform in Nederland op het gebied van leesmotivatie, stelt in een onderzoekspublicatie (Leesmotivatie onder de loep, 2021) dat Nederlandse scholieren tot de minst gemotiveerde lezers wereldwijd behoren.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Boekendokters-1024x962.jpg

Leesbevorderingsmix Boekendokters

Om dat tij te keren hebben de Boekendokters de afgelopen jaren op het Segbroek College met ziel en zaligheid gewerkt aan een uitgebreide mix van leesactiviteiten. Daarbij moet je onder meer denken aan leesadviezen op maat, postercampagnes met leestips van docenten en van leerlingen, een speciaal voor onze leerlingen ontwikkelde boekensite: Boekenbron, deelname aan een landelijke leesclub De Inktaap, deelname aan De Jonge Stadsdichter en het grote Segbroek BoekenWeekFeest. Deze leesbevorderingsaanpak staat inmiddels binnen en buiten school bekend als het Segbroek Boekendoktersconcept.

Inspiratieschool

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Cartoon_Cirkel-992x1024.jpg

Het was zeker geen doelstelling om buiten de grenzen van onze eigen school te treden. Toch is dat wat er gebeurde. Vorig jaar werd de Boekendokters gevraagd om te spreken op een congres over hun leesbevorderingsaanpak, ze werden uitgenodigd op radio Den Haag FM om het boekendoktersconcept toe te lichten en ze werden tijdens het belangrijkste congres op het gebied van het literatuuronderwijs (De dag van het Literatuuronderwijs) uitgebreid besproken als voorbeeld van een inspirerende en effectieve leesaanpak.

Daarna ging het snel. Stichting Lezen bracht de Boekendokters in contact met de VO-raad, en via de VO-raad kwamen we in contact met de Kennistafel Effectief Leesonderwijs: een onderwijsplatform dat onder meer de overheid adviseert. Na meerdere gesprekken bleek dat het Segbroek College met haar leesbevorderingsaanpak in aanmerking kwam voor het predicaat Inspiratieschool

Eerste Hulp Bij Ontlezing

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Dokters_Tas-1024x880.jpg

Dat betekent concreet dat scholen in Nederland contact met het Segbroek College kunnen opnemen om meer te weten te komen over onze leesbevorderingsaanpak, over wat aantoonbaar werkt, over de stappen die je als school morgen al kunt zetten. Of zoals de dokters het zeggen: ‘We bieden Eerste Hulp Bij Ontlezing’. En dus willen we onze kennis en ervaring graag delen en ervoor zorgen dat er meer Boekendokters komen. Want uiteindelijk gaat het ons erom dat leerlingen vaker en met meer plezier een boek lezen.

Over de Kennistafel Effectief Leesonderwijs

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs is in 2020 opgericht op initiatief van de PO-Raad, VO-raad en het NRO en brengt leraren, schoolleiders, bestuurders, opleiders, onderzoekers van hogescholen en universiteiten en deskundigen van leesorganisaties bij elkaar. De doelstelling van de Kennistafel is drieledig. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven, die zich met de versterking van het leesonderwijs bezighouden of daar belangrijk voor zijn. Doel hierbij is om alle inspanningen zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de onderwijspraktijk. Daarnaast wil de Kennistafel kennis over effectief leesonderwijs voor alle onderwijsprofessionals beschikbaar en toepasbaar maken. Ten slotte is er een omgekeerde beweging: van onderwijspraktijk naar de wetenschap. De Kennistafel wil onderzoek stimuleren naar belangrijke, actuele vraagstukken in het onderwijs.

Lees hier een uitgebreid interview met de Segbroek Boekendokters.

Meer informatie:

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Segbroek-1024x239.jpg

boekendokters@segbroek.nl

Inspiratiescholen