Kunst Beeldend

KlaverstraatGoudsbloemlaan

Bij het vak Beeldend zijn leerlingen bezig met beelden en de betekenis daarvan. Dat doen zij door zelf beeldend werk te maken met een zelfbedachte betekenis, maar ook door naar kunstwerken te kijken en erover te praten er samen betekenis aan te geven. Daarbij komen beelden uit onze maatschappelijke omgeving en verschillende kunstdisciplines aan bod. Je kan denken aan bijvoorbeeld mode, fotografie, schilderijen, reclame, architectuur maar ook theater, muziek en dans.

Het vak Beeldend is de laatste jaren veel breder geworden dan alleen het traditionele tekenen en handvaardigheid, door het uit te breiden met fotografie, film en digitale beeldbewerking betrekken we ook de digitale middelen in ons beeldend onderwijs. De leerlingen maken zo kennis met de hedendaagse beeldcultuur in al zijn verschillende verschijningsvormen en leren zelf beelden binnen die cultuur te produceren.

In alle afdelingen (mavo-havo-vwo) is het mogelijk om het vak "Kunst Beeldende Vorming" te kiezen als eindexamenvak.