Samenwerkingsverband Bèta Challenge

Goudsbloemlaan

‘Technologie is in onze samenleving overal aanwezig: thuis, op het werk, in sport en cultuur, in de zorg, je kunt er niet omheen!’

Onze mavo afdeling wil zich meer profileren op technologie. Wij zijn om die reden drie jaar geleden toegetreden tot het landelijk samenwerkingsverband Bèta Challenge van ongeveer 40 scholen die in regionale netwerken werken aan de ontwikkeling van onderwijs.

Bij Bèta Challenge gaan leerlingen via levensechte opdrachten uit de praktijk aan de slag met oriëntatie op opleidingen en beroepen en de ontwikkeling van hun arbeidsmarkt identiteit. Onze leerlingen zijn binnen en buiten de school actief bezig met actuele vraagstukken van bedrijven en instellingen uit alle sectoren. Daarnaast zijn aansluiting op vervolgopleidingen in het MBO en HBO, doorontwikkeling van het onderwijs ( coachende rol van de docent) en nastreven van maatschappelijke relevantie belangrijke doelen. De leerlingen ontwikkelen vaardigheden als; samenwerking- creativiteit- presenteren

‘Wat ik nu leer, kan ik straks overal ter wereld gebruiken.’

De technologie route ziet er als volgt uit;

In de onderbouw, klas 1 en 2,  krijgen al onze mavo leerlingen het vak O3; Ontwerpen, onderzoeken en ondernemen. De opdrachten zijn gebaseerd op probleemgestuurd leren en werken. De opdracht wordt door een opdrachtgever van een bedrijven of instellingen op school met een toelichting en presentatie gegeven. Vaak zijn de opdrachtgevers ook betrokken bij het beoordelen van de eindpresentaties.

Vanaf klas 3 kunnen onze leerlingen kiezen voor het keuzevak Informatietechnologie waar ook een module programmeren in zit.

Voorbeelden van verschillende opdrachten zijn;

Buitenschoolse activiteiten

Op het Segbroek kun je meedoen aan verschillende buitenschoolse activiteiten om ook op die manier de samenleving beter te leren kennen. Deze activiteiten zijn geconcentreerd in drie zogeheten activiteitenweken, waardoor de lesuitval in de overige onderwijsweken tot een minimum beperkt blijft. We streven ernaar om voor elk leerjaar per activiteitenweek iets bijzonders te organiseren. Om een paar voorbeelden te noemen:

• Bezoek aan Leiden en Amsterdam (met museumbezoek)
  • Kennismakingskamp (brugklas)
  • Reizen naar wereldsteden (mavo, havo en vwo)
  • Diverse projecten
Zweden bezoek