Zoek

Studieplanner

GoudsbloemlaanKlaverstraat

Waarom een studieplanner?

Op het Segbroek College krijgt iedere leerling een eigen studieplanner - een soort agenda - aan het begin van het nieuwe schooljaar. De studieplanner is als extra ondersteuning van het flexrooster en we hebben hiermee drie doelstellingen:

  • leerlingen leren ordenen: wat is het huiswerk en wanneer moet het af zijn?

  • leerlingen leren plannen: wanneer in de week ga ik het huiswerk maken en wanneer heb ik vrije tijd?

  • leerlingen leren reflecteren: wat was mijn doel en hoe komt het dat ik deze doelstelling wel of niet gehaald heb. 

Tijdens de mentoruren besteden de mentoren aandacht aan deze drie aspecten en helpen we onze leerlingen op die manier stapsgewijs vooruit. Tenslotte wordt de studieplanner ook gebruikt voor het bijhouden van de gekozen flexuren. 

Ordenen
Leerlingen krijgen tijdens een les huiswerk op voor de volgende les en schrijven dit bij de juiste dag. Op die manier krijgen leerlingen een goed overzicht van wat er allemaal moet gebeuren. 

Plannen
Leerlingen hebben naast school natuurlijk ook veel andere activiteiten, zoals sport, muziek of afspraken met vrienden en familie. Door al deze zaken consequent in de studieplanner te schrijven wordt het voor leerlingen visueel duidelijk op welk moment zij tijd hebben om huiswerk te maken, maar ook wanneer zij vrij te besteden tijd hebben. 

Reflecteren
Iedere week kunnen leerlingen voor zichzelf een klein doel formuleren. De week daarop reflecteert de leerling op dit leerdoel om te zien of het doel gehaald is en hoe het komt dat dit gehaald is. 

Flexuren
De leerlingen kunnen iedere week een deel van hun eigen uren inplannen. Dit kunnen vakflexuren zijn, waar zij een vakles kunnen volgen. Daarnaast kunnen leerlingen zich ook voor stilteuren inschrijven om daar huiswerk te maken. Na ieder gevolgd flexuur krijgen leerlingen een stempel.

Buitenschoolse activiteiten

Op het Segbroek kun je meedoen aan verschillende buitenschoolse activiteiten om ook op die manier de samenleving beter te leren kennen. Deze activiteiten zijn geconcentreerd in drie zogeheten activiteitenweken, waardoor de lesuitval in de overige onderwijsweken tot een minimum beperkt blijft. We streven ernaar om voor elk leerjaar per activiteitenweek iets bijzonders te organiseren. Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Bezoek aan Leiden en Amsterdam (met museumbezoek)
  • Kennismakingskamp (brugklas)
  • Reizen naar wereldsteden (mavo, havo en vwo)
  • Diverse projecten
Zweden bezoek
Kenia