Zelfcontrole
Je reactie kunnen uitstellen (RI) (Reactie-Inhibitie)
- Ik luister eerst de instructie af voor ik aan de slag ga;
- Ik denk eerst na voordat ik antwoord geef;
- Ik kan heel goed even wachten als mij dit gevraagd wordt;
- Ik kan me goed aan de regels houden.
Verbeterkaart Reactie-Inhibitie
- Nadenken voor je iets doet. Stop-denk-doemethode.
- Als je iets niet begrijpt, niet meteen vragen, maar geef jezelf eerst de tijd om het zelf uit te puzzelen.
- Werk aan de hand van een stappenplan
- Werk met de regel wat als … dan … Wat als ik het niet begrijp, dan… of: wat als ik een fout heb gemaakt, dan…
- Ben je snel afgeleid? Probeer uit te zoeken met hulp van anderen wat de triggers zijn.
- Ben je altijd impulsief in je reactie? Tel tot 10 voor je reageert. Oefen dit.
- Eerst luisteren, dan doen.
- Zorg dat je niet wordt afgeleid.
- Ben je bang dat je vergeet wat je wilt zeggen als je niet meteen wordt gehoord?
- Schrijf het op, dan kan het altijd op een later moment worden gedeeld.
- Boeken en laptop dicht tijdens instructie, dit voorkomt dat je tijdens de instructie toch aan de slag gaat.
- Controleer jezelf op fouten.
- Leer jezelf snel te herstellen.
- Welke oplossingen ken je zelf?
Je emoties onder controle hebben (E) (Emotieregulatie)
- Ook als ik boos of verdrietig ben, lukt het me om me met woorden te uiten;
- Ik ben niet zo snel uit het veld geslagen of van slag;
- Ik heb geen moeite me aan te passen als het anders loopt dan ik had gewild;
- Ik kan goed inschatten hoe erg iets is en laat me dan niet snel gaan;
- Als ik me emotioneel voel worden heb ik mijn emoties behoorlijk goed onder controle.
Verbeterkaart Emotieregulatie
- Begrijpen wat de emotie veroorzaakt en wanneer.
- Zet helpende gedachten in.
- Werk met een ABC-schema.
- Leerstrategieën met de wat als …dan…-regel. Als ik in paniek, raak dan…
- Overzichtelijk maken van (leer)taken helpt rust creëren. Veel taken hebben kan een gevoel van paniek oproepen.
- Leer innerlijke spraak aan om jezelf te bekrachtigen.
- Social scripts gebruiken om beheersing aan te leren.
- Wat kan ik wel, in plaats van denken: Ik kan het niet.
- Growth mindset ontwikkelen met hulp van anderen.
- Succeservaring opdoen.
- Uitzoeken wanneer het wel goed gaat en wat hier de bevorderende factoren in zijn.
- Voorbereiden op de situatie.
- Emotie koppelen aan de leersituatie en strategieën aanleren via de wat als… dan…-regel.
- Mindfulness.
- Faalangsttraining
- Cognitieve gedragstherapie.
- Bedenk hoe je stress of angst kunt voorkomen door een aanpassing in je voorbereiding.
- Vraag een coach om feedback of een peptalk voor of na je leertaak als je voelt dat jij dat nodig hebt.