Ga direct naar de inhoud
Zoek
Inloggen
Kennismaken
Leer onze school kennen
Onze school
Laat submenu zien
Visie
Ons onderwijs
We doen nog meer!
Werken op het Segbroek
Niveaus
Laat submenu zien
Gymnasium
Atheneum
Havo
Mavo (vmbo-tl)
Talentprogramma's
Laat submenu zien
Topsport
Film- & TheaterPlan
KunstPlan
MuziekPlan
DansPlan
SportPlus
Technologisch design
Groep 7 / 8
Laat submenu zien
Aanmeldprocedure
Magazine scholen VO Haaglanden
Kom kennismaken
Pre-lessen groep 7
TOP
Contact
Voor Segbroekers
Voor leerlingen, ouders en medewerkers
Leerlingen
Ouders
Personeel
Roosters
Schoolmail
Agenda
Kosten
Foto's
Nieuwsberichten
Schoolvakanties
Kennismaken
Voor Segbroekers
Onze school
Visie
Ons onderwijs
Vakkenpakket
We doen nog meer!
Werken op het Segbroek
Niveaus
Gymnasium
Atheneum
Havo
Mavo (vmbo-tl)
Talentprogramma's
Topsport
Hockeyschool
Voetbalschool
Film- & TheaterPlan
KunstPlan
MuziekPlan
DansPlan
SportPlus
Technologisch design
Groep 7 / 8
Aanmeldprocedure
Magazine scholen VO Haaglanden
Kom kennismaken
Pre-lessen groep 7
Pre-mavo groep 7
Pre-havo groep 7
Pre-gymnasium groep 7
TOP
Contact
Leerlingen
Jaarlagen/examen
Toetsrooster Algemeen
1M
1 HM
1H
1 V
2M
2 HM
2H/3H
2V/3V
3M/4M
4H
5H
4V/5V/6V
Bevorderingsnormen
GSA
Gym- en Segbroekkleding
Leerlingenraad
Mediatheek
Segbroekregels
Leerlingenstatuut
Executieve functies
Organiseren
Starten/Volhouden
Slimmer leren
Zelfcontrole
Circeldiagram EF
Absent melden
Werken met chromebooks op het Segbroek
Plattegronden gebouwen
Responsible disclosure
Taalsteunproject
Ouders
Ouderraad
Schoolondersteuningsprofiel
Absent melden
Personeel
Roosters
Magister
Inloggegevens magister kwijt
Absentie docenten
Inloggegevens Magister kwijt?
Wat te doen bij afwezigheid?
Schoolmail
Agenda
Kosten
Foto's
Nieuwsberichten
Schoolvakanties
Segbroek College
Volg ons
Zoek
Inloggen
Onze school
Niveaus
Talentprogramma's
Groep 7 / 8
TOP
Contact
Home
Voor Segbroekers
Leerlingen
Executieve functies
Starten/Volhouden
Starten/Volhouden
1. Volgehouden aandacht
2. Taakinitiatie
3. Doelgericht doorzettingsvermogen
1.Je aandacht vasthouden (VA) (Volgehouden Aandacht)
Ik maak gemakkelijk iets af zonder me te laten afleiden;
Ik raffel niet snel wat af;
Ik geef niet snel op;
Ik heb geen moeite me langere tijd te concentreren;
Ik bedenk niet allerlei redenen om vaak te kunnen pauzeren of helemaal te stoppen.
Verbeterkaart Volgehouden Aandacht
Vraag je docent om begin- en eindtijd van de opdracht aan te geven zodat jij ziet hoe lang je je moet
concentreren op die taak.
Deel je werk op in haalbare doelen.
Zet afleiders uit (laat je telefoon in een andere ruimte)
Vraag je docent of er variatie kan zijn in werkvormen voor hetzelfde thema als jij je daardoor beter kunt concentreren.
Maak gebruik van een timer.
Ontspan na elk studiemoment even kort en probeer zo mogelijk wat fysieke oefeningen te doen.
Streep weg wat je al hebt gedaan.
Maak gebruik van helpende gedachten: Als ik nog even doorzet, dan kan ik straks op mijn gemak mijn lievelingsserie bekijken.
Doe eerst moeilijke taken, daarna de makkelijke taken.
Zorg dat je een actieve houding aanneemt. Leren op de bank of op bed zet je hersenen in een relaxstand.
Zorg voor voldoende licht en zuurstof in de studieruimte.
Daag jezelf uit door net iets meer te doen dan je je had voorgenomen.
Daag jezelf uit om het vol te houden.
Beloon jezelf door iets in het vooruitzicht te stellen.
Laat je coachen om door te zetten door je docenten, vrienden en familieleden.
2.Gemakkelijk ergens aan beginnen (TI) (TaakInitiatie)
Ik kom altijd gemakkelijk op gang bij het uitvoeren van een opdracht;
Ik start meestal op tijd met een opdracht;
Men hoeft mij er niet aan te herinneren dat ik ergens mee moet gaan beginnen;
Bij groepsopdrachten neem ik meestal zelf het initiatief om te beginnen en wacht niet totdat iemand anders dat doet.
Verbeterkaart TaakInitiatie
Werk met begin- en eindtijden.
Werk met een studieplan.
Stel niet uit en begin meteen.
Als beginnen niet lukt, zoek samen met anderen uit wat hiervan de oorzaak is
(bijvoorbeeld missen van (voor)kennis, opzien tegen de hoeveelheid).
Deel je werk op in realiseerbare taken.
Vraag coaching aan anderen (docenten, gezinsleden).
Werk samen met iemand die goed is in het beginnen van taken.
Werk met een alarmsignaal om te beginnen.
3.Doorzetten om je doel te halen (DD)
(Doelgericht Doorzettingsvermogen)
Ik stop niet bij één oplossing om een doel te bereiken;
Ik geef niet snel op bij een uitdagende opdracht;
Ik raak niet snel gefrustreerd als het even wat minder gaat;
Ik doe er veel voor over om mijn doel te bereiken.
Verbeterkaart Doelgericht Doorzettingsvermogen
• Stel je doel vast en maak een studieplan.
• Bedenk waarom deze taak van belang is. Wat levert het je op?
• Check jezelf! Ben ik nog steeds bezig met het behalen van mijn doel? Of ben ik afgeleid?
• Is het een langetermijndoel? Stel dan tussendoelen op.
• Bedenk wat je nodig hebt om je leerdoel te bereiken.
• Houd vol, ook al is het saai of langdradig.
• Hang aanmoedigingsteksten op.
• Vraag om coaching van een docent, vriend of ouder.
• Beloon jezelf als het doorzetten is gelukt.
• Wat doe je als je in je vrijetijd een doel hebt dat je wilt behalen?
Zoals tijdens een sport, bespelen van een instrument, gamen? Wat werkt en kun je dat ook inzetten voor je (leer)taken?