Ga direct naar de inhoud
Zoek
Inloggen
Kennismaken
Leer onze school kennen
Onze school
Laat submenu zien
Visie
Ons onderwijs
We doen nog meer!
Werken op het Segbroek
Niveaus
Laat submenu zien
Gymnasium
Atheneum
Havo
Mavo (vmbo-tl)
Talentprogramma's
Laat submenu zien
Topsport
Film- & TheaterPlan
KunstPlan
MuziekPlan
DansPlan
SportPlus
Technologisch design
Groep 7 / 8
Laat submenu zien
Aanmeldprocedure
Magazine scholen VO Haaglanden
Kom kennismaken
Pre-lessen groep 7
TOP
Contact
Voor Segbroekers
Voor leerlingen, ouders en medewerkers
Leerlingen
Ouders
Personeel
Roosters
Schoolmail
Agenda
Kosten
Foto's
Nieuwsberichten
Schoolvakanties
Kennismaken
Voor Segbroekers
Onze school
Visie
Ons onderwijs
Vakkenpakket
We doen nog meer!
Werken op het Segbroek
Niveaus
Gymnasium
Atheneum
Havo
Mavo (vmbo-tl)
Talentprogramma's
Topsport
Hockeyschool
Voetbalschool
Film- & TheaterPlan
KunstPlan
MuziekPlan
DansPlan
SportPlus
Technologisch design
Groep 7 / 8
Aanmeldprocedure
Magazine scholen VO Haaglanden
Kom kennismaken
Pre-lessen groep 7
Pre-mavo groep 7
Pre-havo groep 7
Pre-gymnasium groep 7
TOP
Contact
Leerlingen
Jaarlagen/examen
Toetsrooster Algemeen
1M
1 HM
1H
1 V
2M
2 HM
2H/3H
2V/3V
3M/4M
4H
5H
4V/5V/6V
Bevorderingsnormen
GSA
Gym- en Segbroekkleding
Leerlingenraad
Mediatheek
Segbroekregels
Leerlingenstatuut
Executieve functies
Organiseren
Starten/Volhouden
Slimmer leren
Zelfcontrole
Circeldiagram EF
Absent melden
Werken met chromebooks op het Segbroek
Plattegronden gebouwen
Responsible disclosure
Taalsteunproject
Ouders
Ouderraad
Schoolondersteuningsprofiel
Absent melden
Personeel
Roosters
Magister
Inloggegevens magister kwijt
Absentie docenten
Inloggegevens Magister kwijt?
Wat te doen bij afwezigheid?
Schoolmail
Agenda
Kosten
Foto's
Nieuwsberichten
Schoolvakanties
Segbroek College
Volg ons
Zoek
Inloggen
Onze school
Niveaus
Talentprogramma's
Groep 7 / 8
TOP
Contact
Home
Voor Segbroekers
Leerlingen
Executieve functies
Zelfcontrole
Zelfcontrole
Je reactie kunnen uitstellen (RI) (Reactie-Inhibitie)
Ik luister eerst de instructie af voor ik aan de slag ga;
Ik denk eerst na voordat ik antwoord geef;
Ik kan heel goed even wachten als mij dit gevraagd wordt;
Ik kan me goed aan de regels houden.
Verbeterkaart Reactie-Inhibitie
Nadenken voor je iets doet. Stop-denk-doemethode.
Als je iets niet begrijpt, niet meteen vragen, maar geef jezelf eerst de tijd om het zelf uit te puzzelen.
Werk aan de hand van een stappenplan
Werk met de regel wat als … dan … Wat als ik het niet begrijp, dan… of: wat als ik een fout heb gemaakt, dan…
Ben je snel afgeleid? Probeer uit te zoeken met hulp van anderen wat de triggers zijn.
Ben je altijd impulsief in je reactie? Tel tot 10 voor je reageert. Oefen dit.
Eerst luisteren, dan doen.
Zorg dat je niet wordt afgeleid.
Ben je bang dat je vergeet wat je wilt zeggen als je niet meteen wordt gehoord?
Schrijf het op, dan kan het altijd op een later moment worden gedeeld.
Boeken en laptop dicht tijdens instructie, dit voorkomt dat je tijdens de instructie toch aan de slag gaat.
Controleer jezelf op fouten.
Leer jezelf snel te herstellen.
Welke oplossingen ken je zelf?
Je emoties onder controle hebben (E) (Emotieregulatie)
Ook als ik boos of verdrietig ben, lukt het me om me met woorden te uiten;
Ik ben niet zo snel uit het veld geslagen of van slag;
Ik heb geen moeite me aan te passen als het anders loopt dan ik had gewild;
Ik kan goed inschatten hoe erg iets is en laat me dan niet snel gaan;
Als ik me emotioneel voel worden heb ik mijn emoties behoorlijk goed onder controle.
Verbeterkaart Emotieregulatie
Begrijpen wat de emotie veroorzaakt en wanneer.
Zet helpende gedachten in.
Werk met een ABC-schema.
Leerstrategieën met de wat als …dan…-regel. Als ik in paniek, raak dan…
Overzichtelijk maken van (leer)taken helpt rust creëren. Veel taken hebben kan een gevoel van paniek oproepen.
Leer innerlijke spraak aan om jezelf te bekrachtigen.
Social scripts gebruiken om beheersing aan te leren.
Wat kan ik wel, in plaats van denken: Ik kan het niet.
Growth mindset ontwikkelen met hulp van anderen.
Succeservaring opdoen.
Uitzoeken wanneer het wel goed gaat en wat hier de bevorderende factoren in zijn.
Voorbereiden op de situatie.
Emotie koppelen aan de leersituatie en strategieën aanleren via de wat als… dan…-regel.
Mindfulness.
Faalangsttraining
Cognitieve gedragstherapie.
Bedenk hoe je stress of angst kunt voorkomen door een aanpassing in je voorbereiding.
Vraag een coach om feedback of een peptalk voor of na je leertaak als je voelt dat jij dat nodig hebt.