Zoek

Zelfcontrole

Je reactie kunnen uitstellen (RI) (Reactie-Inhibitie)
  • Ik luister eerst de instructie af voor ik aan de slag ga;
  • Ik denk eerst na voordat ik antwoord geef;
  • Ik kan heel goed even wachten als mij dit gevraagd wordt;
  • Ik kan me goed aan de regels houden.
     
Verbeterkaart Reactie-Inhibitie

 

  • Nadenken voor je iets doet. Stop-denk-doemethode.
  • Als je iets niet begrijpt, niet meteen vragen, maar geef jezelf eerst de tijd om het zelf uit te puzzelen.
  • Werk aan de hand van een stappenplan
  • Werk met de regel wat als … dan … Wat als ik het niet begrijp, dan… of: wat als ik een fout heb gemaakt, dan…
  • Ben je snel afgeleid? Probeer uit te zoeken met hulp van anderen wat de triggers zijn.
  • Ben je altijd impulsief in je reactie? Tel tot 10 voor je reageert. Oefen dit.
  • Eerst luisteren, dan doen.
  • Zorg dat je niet wordt afgeleid.
  • Ben je bang dat je vergeet wat je wilt zeggen als je niet meteen wordt gehoord?
  •  Schrijf het op, dan kan het altijd op een later moment worden gedeeld.
  • Boeken en laptop dicht tijdens instructie, dit voorkomt dat je tijdens de instructie toch aan de slag gaat.
  • Controleer jezelf op fouten.
  • Leer jezelf snel te herstellen.
  • Welke oplossingen ken je zelf?

 

Je emoties onder controle hebben (E) (Emotieregulatie)
  • Ook als ik boos of verdrietig ben, lukt het me om me met woorden te uiten;
  • Ik ben niet zo snel uit het veld geslagen of van slag;
  • Ik heb geen moeite me aan te passen als het anders loopt dan ik had gewild;
  • Ik kan goed inschatten hoe erg iets is en laat me dan niet snel gaan;
  • Als ik me emotioneel voel worden heb ik mijn emoties behoorlijk goed onder controle.

 

Verbeterkaart Emotieregulatie
  • Begrijpen wat de emotie veroorzaakt en wanneer.
  • Zet helpende gedachten in.
  • Werk met een ABC-schema.
  • Leerstrategieën met de wat als …dan…-regel. Als ik in paniek, raak dan…
  • Overzichtelijk maken van (leer)taken helpt rust creëren. Veel taken hebben kan een gevoel van paniek oproepen.
  • Leer innerlijke spraak aan om jezelf te bekrachtigen.
  • Social scripts gebruiken om beheersing aan te leren.
  • Wat kan ik wel, in plaats van denken: Ik kan het niet.
  • Growth mindset ontwikkelen met hulp van anderen.
  • Succeservaring opdoen.
  • Uitzoeken wanneer het wel goed gaat en wat hier de bevorderende factoren in zijn.
  • Voorbereiden op de situatie.
  •  Emotie koppelen aan de leersituatie en strategieën aanleren via de wat als… dan…-regel.
  • Mindfulness.
  • Faalangsttraining
  • Cognitieve gedragstherapie.
  • Bedenk hoe je stress of angst kunt voorkomen door een aanpassing in je voorbereiding.
  • Vraag een coach om feedback of een peptalk voor of na je leertaak als je voelt dat jij dat nodig hebt.