facebookinstagram

Onderwijs op het Segbroek College

Op het Segbroek College werken we iedere dag samen met jou aan de ontwikkeling van jouw talenten!

’s Ochtends om 07.00 uur gaat je wekker. Je kleedt je aan, poetst je tanden, eet een boterham en springt op je fiets naar school. Die dag heb je drie lessen: Nederlands, wiskunde en aan het eind van de dag een muziekles. Gelukkig wisselt de les wiskunde zich af met een muziekles, eindelijk wat creativiteit! Om 14.50 uur loop je naar het muzieklokaal om de dag af te sluiten achter je keyboard. Zo kan een dag op het Segbroek College eruitzien.

Het Segbroek is een fijne en veelzijdige leeromgeving waarin jij jezelf kunt zijn en plezier kunt hebben. Naast de klassikale lessen zoals geschiedenis en Engels, zorgen we ook dat je sterker wordt in het oplossen van problemen en in het omgaan met elkaar. Je leert nieuwe dingen creëren, je leert jezelf beter kennen en je krijgt daardoor meer vertrouwen in jezelf. Natuurlijk doe je dat niet alleen, maar met een docent of je mentor. Leren doe je het beste samen.

De kern van ons onderwijs is dat wij zo goed mogelijk willen voldoen aan de leerbehoefte van de leerlingen en dat wij hen begeleiden om zelf hun pad te vinden in school en de maatschappij. Leerlingen geven aan waar ze hulp bij nodig hebben en docenten sluiten aan bij de hulpvraag van leerlingen. Het Segbroek College is een persoonlijke school, waar structuur voorop staat en de leerling leert vertrouwen in zijn eigen kunnen.

Lessen van 80 minuten

Op het Segbroek College werken we met een rooster waarin de lessen een lengte hebben van 80 minuten. Na ieder lesblok is er een pauze. Er is dan tijd voor ontspanning en gezelligheid. Het verschilt per periode voor hoeveel uur een vak in het rooster staat. In het rooster is er zoveel mogelijk rekening gehouden met een evenwichtige verdeling over het jaar. Lessen van 80 minuten bieden verschillende voordelen voor zowel docenten als leerlingen:

  • Meer focus op de lesstof: er is meer ruimte om leerstof uitgebreid uit te leggen of dieper op de materie in te gaan.
  • Meer rust op een schooldag: doordat je minder vakken op een dag volgt, kun je je hier beter op focussen, zowel in het huiswerk vooraf als in de les zelf.
  • Meer ruimte in de les voor afwisseling in lesvormen: uitleg, oefening, practicum, luister- en gespreksoefeningen, diagnostische toetsen, nabespreking, enzovoort.
  • Meer maatwerk voor leerlingen: Met een langere lestijd kunnen docenten beter inspelen op de verschillende leerbehoeften van leerlingen. Ze kunnen meer variatie aanbrengen in de opdrachten en bijvoorbeeld extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, terwijl meer gevorderde leerlingen meer uitdagende opdrachten krijgen.
Studieplanner

Bij ons krijgt iedere leerling een Segbroek studieplanner – een soort agenda – aan het begin van het nieuwe schooljaar. Door met een papieren agenda te werken zien we dat leerlingen zelf overzicht krijgen en dit helpt hen om overzicht te krijgen. 

De studieplanner is bedoeld als ondersteuning. We hebben hiermee drie doelstellingen:

  1. leerlingen leren ordenen: wat is het huiswerk en wanneer moet het af zijn?
  2. leerlingen leren plannen: wanneer in de week ga ik het huiswerk maken en wanneer heb ik vrije tijd?
  3. leerlingen leren reflecteren: wat was mijn doel en hoe komt het dat ik deze doelstelling wel of niet gehaald heb. 

Tijdens de mentoruren besteden de mentoren aandacht aan deze drie aspecten en helpen we onze leerlingen op die manier stapsgewijs vooruit.

Sportieve en creatieve school

Wij zijn in Den Haag dé school waar sport, creativiteit en onderwijs samen komen. Dat betekent dat je bij ons leert om je talenten te ontdekken en je grenzen te verleggen om zo tot jouw beste prestaties te komen. We coachen je daarbij en bieden je een veilige omgeving om te leren. Dat doen we voor al onze leerlingen, waar ze ook vandaan komen en wat hun talent ook is.

Daar zijn we echt goed in. Niet voor niets zijn wij de enige Topsporttalentschool in de regio en zijn we een erkende Cultuurprofielschool. Wij weten hoe je leerlingen tot topprestaties kunt brengen. Dat vraagt oog voor de leerling, een enorme betrokkenheid, goede coaching en veel flexibiliteit. 

Niet alleen in onze Talentprogramma’s maar ook in ons onderwijs zijn deze creatieve en sportieve uitgangspunten te vinden. Bij ons kunnen leerlingen bijvoorbeeld eindexamen doen in BSM (bewegen, sport en maatschappij: een uitbreiding van Lichamelijke Opvoeding), Muziek en Drama. In de brugklas hebben alle leerlingen twee keer per week LO. In onze eigen fitness op beide locaties kunnen leerlingen onder begeleiding van een docent ook trainen. 

Het Segbroek is een openbare school

Het Segbroek College is een openbare school voor mavo, havo, atheneum en gymnasium. Een veilige plek waar je mag zijn wie je bent. Iedereen is bij ons welkom. Iedereen heeft bijzondere eigenschappen en iedereen leert anders. Wie je ook bent, op het Segbroek word je echt gezien. Dit is onder andere te zien bij onze GSA, maar ook op de manier waarop leerlingen vanuit alle achtergronden met respect met elkaar omgaan. Bij ons leer je in de klas én daarbuiten van elkaar perspectief om klaar te zijn voor de maatschappij. 

Op het Segbroek ligt de lat hoog

Inspanning en resultaat kun je niet los zien van elkaar. De lat is haalbaar, maar ligt wel hoog. Je inzet, nieuwsgierigheid en een onderzoekende houding worden erg gewaardeerd. Want op school werk je aan je eigen ontwikkeling. Je bereidt jezelf voor op je leven na je schooltijd. Dat vinden we belangrijk. Je verlaat de school dan ook met een diploma waar je trots op mag zijn. Een diploma dat goed aansluit op de verschillende vervolgopleidingen.

Op het Segbroek leer je meer

Op het Segbroek doe je niet alleen kennis op, maar leer je ook samenwerken, elkaar inspireren, elkaar aanspreken en omgaan met opbouwende kritiek. Je leert kritisch naar jezelf te kijken en verantwoordelijkheid te dragen. Je leert niet alleen van docenten, maar ook van je medeleerlingen. Het Segbroek College is de maatschappij in het klein.